Standardy ochrony małoletnich
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
(wersja skrócona – dedykowana dzieciom)
Objaśnienie najważniejszych terminów
-
Dziecko, małoletni – to Ty i każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
-
MOSiR lub Ośrodek – to Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Sędziszowie Małopolskimi jego obiekty sportowe i rekreacyjne, na terenie których rywalizujesz w zawodach sportowych, uczestniczysz w wydarzeniach rekreacyjnych, czasami bywasz w ramach lekcji WF;
-
Pracownik, personel – to wszystkie osoby pracujące w MOSiR lub współpracujące z MOSiR, żeby zapewnić Ci komfortowe i bezpieczne warunki dla bycia gościem na naszych obiektach i uczestniczenia w organizowanych przez nas wydarzeniach sportowych i rekreacyjnych;
-
Krzywdzenie dziecka – to temat trudny i bolesny. Może oznaczać agresję fizyczną i psychiczną ze strony dorosłych lub innych dzieci. Niestety, można ją spotkać wszędzie – we własnym domu, w domu kolegi, w szkole, na podwórku czy w innych miejscach, w których spędzasz czas, a nawet w Internecie.
Ten dokument będzie dla Ciebie drogowskazem, który podpowie Ci jak zareagować, gdy ktoś
krzywdzi Ciebie lub Twojego rówieśnika.
Bezpieczne relacje między Tobą a personelem MOSiR
1. Zachowanie personelu MOSiR wobec Ciebie i innych dzieci powinno być odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.
2. Pracownicy:
-
traktują równo wszystkie dzieci,
-
szanują Wasze zdanie,
-
słuchają Was i mówią do Was prostymi i jasnymi zdaniami.
3. Pracownikom WOLNO:
-
przybić z Wami „piątkę” lub uścisnąć dłoń na przywitanie,
-
pochwalić Wasze poprawne zachowanie lub osiągnięty wynik,
-
dotknąć Waszych pleców, ramion czy nóg, jeśli na przykład udzielają Wam pierwszej pomocy przedmedycznej, uczą Was wykonać jakieś ćwiczenie czy starają się Was pocieszyć w trudnej dla Was sytuacji,
-
zwrócić Wam uwagę, gdy zachowujecie się niezgodnie z zasadami, nie słuchacie,
-
zachowujecie się niestosowanie wobec kolegów i koleżanek.
4. Pracownikom NIE WOLNO między innymi:
-
okazywać Wam czułości – zwłaszcza niechcianej,
-
łaskotać Was, a także klepać, obejmować, masować, całować, dotykać bez powodu,
-
bić, popychać, upokarzać, wyzywać, lekceważyć, wyśmiewać, zastraszać, itp.
-
wchodzić z Wami do kabiny toalety czy przebieralni,
-
proponować Wam alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w Waszej obecności,
-
zapraszać Was do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z Wami poza godzinami pracy.
Pamiętaj: jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji (wobec konkretnego zachowania lub słów osób dorosłych czy innych dzieci), możesz o tym powiedzieć pracownikowi lub dyrektorowi MOSiR i możesz oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
Co się dzieje, gdy podejrzewamy, że dziecko jest krzywdzone?
1. Wszyscy pracownicy MOSiR, w ramach wykonywanych obowiązków, zwracają uwagę kiedy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.
2. Jeśli pracownik ma uzasadnione podejrzenie, że dziecku może dziać się krzywda, natychmiast zawiadamia o tym Dyrektora MOSiR, który uruchamia procedurę, mającą na celu zapewnić małoletniemu pomoc.
Bezpieczne relacje między dziećmi
1. Katalog Dobrych Praktyk:
-
traktuj kolegów i koleżanki z należytym szacunkiem,
-
słuchaj innych, gdy mówią, nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają,
-
pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie
naruszają one dóbr osobistych innych osób,
-
przestrzegaj zasad bezpieczeństwa – nie narażaj innych na niebezpieczeństwo,
-
konflikty rozwiązuj w sposób pokojowy,
-
nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności
fizycznej innego dziecka,
-
nie wolno Ci wyśmiewać, obgadywać, ośmieszać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć
i obrażać innych,
-
nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach Twoich kolegów i koleżanek,
-
nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych,
-
pamiętaj, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną
natychmiast przerywaj,
-
szanuj prawo innych do prywatności, nie przeglądaj prywatnych rzeczy,
-
nie wolno Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi / koleżanki bez jego / jej
wyraźnej zgody,
-
nie namawiaj innych do krzywdzenia,
-
nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda, zawsze poinformuj o tym kogoś dorosłego.
2. Wniosek jest prosty: NIE RÓB INNYM TEGO, CZEGO SAM NIE CHCIAŁBYŚ / NIE CHCIAŁABYŚ DOŚWIADCZYĆ.
3. Pamiętaj: personel MOSiR, widząc Twoje zachowanie – niezgodne z powyższym Katalogiem Dobrych Praktyk – ma prawo zwrócić Ci uwagę i podjąć kroki do naprawienia Twoich relacji z rówieśnikami.
Co z dostępem do Internetu?
1. MOSiR nie zapewnia dostępu do Internetu, w szczególności sieci Wi-Fi.
2. Jeśli masz dostęp do Internetu w swoim prywatnym telefonie komórkowym, pamiętaj, aby
korzystać TYLKO I WYŁĄCZNIE z treści odpowiednich do Twojego wieku.
3. Nasza rada: skoro jesteś naszym Gościem, korzystaj z oferty sportowo-rekreacyjnej, zamiast
surfować po Internecie.
4. Pamiętaj, że Katalog Dobrych Praktyk zabrania nagrywania i rozpowszechniania wizerunku kolegi / koleżanki bez ich wyraźnej zgody.
Zasady udostępniania Standardów Ochrony Małoletnich
1. W MOSiR obowiązują dwa dokumenty pod nazwą Standardy Ochrony Małoletnich.
2. Te, które właśnie czytasz, stanowią wersję skróconą (uproszczoną).
3. Druga wersja – tzw. zupełna – jest bardziej rozbudowana i zawiera szczegółowe procedury doboru personelu i podejmowania interwencji.
4. Wszystkie dwa dokumenty są opublikowane na stronie internetowej MOSiR oraz zamieszczone na tablicach ogłoszeń w naszych obiektach sportowo-rekreacyjnych.
5. W każdym momencie – Ty i Twoi rodzice (opiekunowie) – macie prawo poprosić o wgląd do tych dokumentów w formie drukowanej – wystarczy udać się do siedziby MOSiR w Sędziszowie Małopolskim, ul. Sportowa 32.
Kilka słów i informacji na koniec
-
Twoje bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze.
-
Jeśli doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego dziecka, NATYCHMIAST powiedz o tym komuś dorosłemu.
-
Tu również znajdziesz wsparcie:
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111 telefon jest anonimowy i bezpłatny, dostępny całodobowo 7 dni w tygodniu
Młodzieżowy Telefon Zaufania: 192 88 dostępny od poniedziałku do piątku w godzinach 15:00- 19:00
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12 dzieci i młodzież, a także ich rodzice, mają zapewnione wsparcie w formie bezpłatnej infolinii czynnej całodobowo 7 dni w tygodniu
Telefon Zaufania Młodych: 22 484 88 04 dostępny od poniedziałku do piątku w godzinach 13:00 – 20:00
Telefon Stowarzyszenia Opta: 22 27 61 72 telefon dla dzieci i nastolatków zaniedbanych, seksualnie wykorzystywanych, których rodzice piją, dostępny od poniedziałku do piątku w godzinach 15:00 – 18:00
Ogólnopolski Telefon Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: 800 120 002 dostępny całodobowo
Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA 22 484 88 01