Standardy ochrony małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

(wersja skrócona – dedykowana dzieciom)

Objaśnienie najważniejszych terminów

  • Dziecko, małoletni – to Ty i każda osoba do ukończenia 18. roku życia.

  • MOSiR lub Ośrodek – to Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Sędziszowie Małopolskimi jego obiekty sportowe i rekreacyjne, na terenie których rywalizujesz w zawodach sportowych, uczestniczysz w wydarzeniach rekreacyjnych, czasami bywasz w ramach lekcji WF;

  • Pracownik, personel – to wszystkie osoby pracujące w MOSiR lub współpracujące z MOSiR, żeby zapewnić Ci komfortowe i bezpieczne warunki dla bycia gościem na naszych obiektach i uczestniczenia w organizowanych przez nas wydarzeniach sportowych i rekreacyjnych;

  • Krzywdzenie dziecka – to temat trudny i bolesny. Może oznaczać agresję fizyczną i psychiczną ze strony dorosłych lub innych dzieci. Niestety, można ją spotkać wszędzie – we własnym domu, w domu kolegi, w szkole, na podwórku czy w innych miejscach, w których spędzasz czas, a nawet w Internecie.

Ten dokument będzie dla Ciebie drogowskazem, który podpowie Ci jak zareagować, gdy ktoś

krzywdzi Ciebie lub Twojego rówieśnika.

Bezpieczne relacje między Tobą a personelem MOSiR

1. Zachowanie personelu MOSiR wobec Ciebie i innych dzieci powinno być odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.

2. Pracownicy:

  1. traktują równo wszystkie dzieci,

  2. szanują Wasze zdanie,

  3. słuchają Was i mówią do Was prostymi i jasnymi zdaniami.

3. Pracownikom WOLNO:

  1. przybić z Wami „piątkę” lub uścisnąć dłoń na przywitanie,

  2. pochwalić Wasze poprawne zachowanie lub osiągnięty wynik,

  3. dotknąć Waszych pleców, ramion czy nóg, jeśli na przykład udzielają Wam pierwszej pomocy przedmedycznej, uczą Was wykonać jakieś ćwiczenie czy starają się Was pocieszyć w trudnej dla Was sytuacji,

  4. zwrócić Wam uwagę, gdy zachowujecie się niezgodnie z zasadami, nie słuchacie,

  5. zachowujecie się niestosowanie wobec kolegów i koleżanek.

4. Pracownikom NIE WOLNO między innymi:

  1. okazywać Wam czułości – zwłaszcza niechcianej,

  2. łaskotać Was, a także klepać, obejmować, masować, całować, dotykać bez powodu,

  3. bić, popychać, upokarzać, wyzywać, lekceważyć, wyśmiewać, zastraszać, itp.

  4. wchodzić z Wami do kabiny toalety czy przebieralni,

  5. proponować Wam alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w Waszej obecności,

  6. zapraszać Was do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z Wami poza godzinami pracy.

Pamiętaj: jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji (wobec konkretnego zachowania lub słów osób dorosłych czy innych dzieci), możesz o tym powiedzieć pracownikowi lub dyrektorowi MOSiR i możesz oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

Co się dzieje, gdy podejrzewamy, że dziecko jest krzywdzone?

1. Wszyscy pracownicy MOSiR, w ramach wykonywanych obowiązków, zwracają uwagę kiedy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.

2. Jeśli pracownik ma uzasadnione podejrzenie, że dziecku może dziać się krzywda, natychmiast zawiadamia o tym Dyrektora MOSiR, który uruchamia procedurę, mającą na celu zapewnić małoletniemu pomoc.

Bezpieczne relacje między dziećmi

1. Katalog Dobrych Praktyk:

  • traktuj kolegów i koleżanki z należytym szacunkiem,

  • słuchaj innych, gdy mówią, nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają,

  • pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie

naruszają one dóbr osobistych innych osób,

  • przestrzegaj zasad bezpieczeństwa – nie narażaj innych na niebezpieczeństwo,

  • konflikty rozwiązuj w sposób pokojowy,

  • nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności

fizycznej innego dziecka,

  • nie wolno Ci wyśmiewać, obgadywać, ośmieszać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć

i obrażać innych,

  • nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach Twoich kolegów i koleżanek,

  • nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych,

  • pamiętaj, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną

natychmiast przerywaj,

  • szanuj prawo innych do prywatności, nie przeglądaj prywatnych rzeczy,

  • nie wolno Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi / koleżanki bez jego / jej

wyraźnej zgody,

  • nie namawiaj innych do krzywdzenia,

  • nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda, zawsze poinformuj o tym kogoś dorosłego.

2. Wniosek jest prosty: NIE RÓB INNYM TEGO, CZEGO SAM NIE CHCIAŁBYŚ / NIE CHCIAŁABYŚ DOŚWIADCZYĆ.

3. Pamiętaj: personel MOSiR, widząc Twoje zachowanie – niezgodne z powyższym Katalogiem Dobrych Praktyk – ma prawo zwrócić Ci uwagę i podjąć kroki do naprawienia Twoich relacji z rówieśnikami.

Co z dostępem do Internetu?

1. MOSiR nie zapewnia dostępu do Internetu, w szczególności sieci Wi-Fi.

2. Jeśli masz dostęp do Internetu w swoim prywatnym telefonie komórkowym, pamiętaj, aby

korzystać TYLKO I WYŁĄCZNIE z treści odpowiednich do Twojego wieku.

3. Nasza rada: skoro jesteś naszym Gościem, korzystaj z oferty sportowo-rekreacyjnej, zamiast

surfować po Internecie.

4. Pamiętaj, że Katalog Dobrych Praktyk zabrania nagrywania i rozpowszechniania wizerunku kolegi / koleżanki bez ich wyraźnej zgody.

Zasady udostępniania Standardów Ochrony Małoletnich

1. W MOSiR obowiązują dwa dokumenty pod nazwą Standardy Ochrony Małoletnich.

2. Te, które właśnie czytasz, stanowią wersję skróconą (uproszczoną).

3. Druga wersja – tzw. zupełna – jest bardziej rozbudowana i zawiera szczegółowe procedury doboru personelu i podejmowania interwencji.

4. Wszystkie dwa dokumenty są opublikowane na stronie internetowej MOSiR oraz zamieszczone na tablicach ogłoszeń w naszych obiektach sportowo-rekreacyjnych.

5. W każdym momencie – Ty i Twoi rodzice (opiekunowie) – macie prawo poprosić o wgląd do tych dokumentów w formie drukowanej – wystarczy udać się do siedziby MOSiR w Sędziszowie Małopolskim, ul. Sportowa 32.

Kilka słów i informacji na koniec

  • Twoje bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze.

  • Jeśli doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego dziecka, NATYCHMIAST powiedz o tym komuś dorosłemu.

  • Tu również znajdziesz wsparcie:

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111 telefon jest anonimowy i bezpłatny, dostępny całodobowo 7 dni w tygodniu

Młodzieżowy Telefon Zaufania: 192 88 dostępny od poniedziałku do piątku w godzinach 15:00- 19:00

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12 dzieci i młodzież, a także ich rodzice, mają zapewnione wsparcie w formie bezpłatnej infolinii czynnej całodobowo 7 dni w tygodniu

Telefon Zaufania Młodych: 22 484 88 04 dostępny od poniedziałku do piątku w godzinach 13:00 – 20:00

Telefon Stowarzyszenia Opta: 22 27 61 72 telefon dla dzieci i nastolatków zaniedbanych, seksualnie wykorzystywanych, których rodzice piją, dostępny od poniedziałku do piątku w godzinach 15:00 – 18:00

Ogólnopolski Telefon Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: 800 120 002 dostępny całodobowo

Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA 22 484 88 01